Hagras, H. (2025). THE ARCHITECTURAL CHARACTERISTICS OF THE ISLAMIC DOMED CHAMBERS IN CHINA. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10(2), 82-107. doi: 10.21608/jguaa2.2024.287946.1191
Hamada Hagras. "THE ARCHITECTURAL CHARACTERISTICS OF THE ISLAMIC DOMED CHAMBERS IN CHINA". Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10, 2, 2025, 82-107. doi: 10.21608/jguaa2.2024.287946.1191
Hagras, H. (2025). 'THE ARCHITECTURAL CHARACTERISTICS OF THE ISLAMIC DOMED CHAMBERS IN CHINA', Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10(2), pp. 82-107. doi: 10.21608/jguaa2.2024.287946.1191
Hagras, H. THE ARCHITECTURAL CHARACTERISTICS OF THE ISLAMIC DOMED CHAMBERS IN CHINA. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 2025; 10(2): 82-107. doi: 10.21608/jguaa2.2024.287946.1191
THE ARCHITECTURAL CHARACTERISTICS OF THE ISLAMIC DOMED CHAMBERS IN CHINA
السمات المعمارية للغرف الإسلامية المقببة في الصين [Ar] يتناول هذا البحث الخصائص المعمارية للقباب الإسلامية في الصين الداخلية. وتقدم الدراسة فحصاً لـعدد خمسة قباب ضريحية في كل من مدينتي قوانغتشو ويانغتشو مثل: قبة سعد بن أبي وقاص في قوانغتشو، وقبة بهاء الدين، وقبة جمال الدين، وقبة ساغندا، وقبة فانا، وجميعها تقع في المقبرة الإسلامية في يانغتشو. أما بالنسبة للمساجد؛ فقد أُقيمت 11 قبة في مساجد هانغتشو، وبكين، وشانغهاي، ودينغتشو، وشنيانغ؛بذلك يكون إجمالي عدد القباب التي فحصتها الدراسة 16 قبة. بالإضافة إلى المنهج الوصفي والمعماري، تقدم الدراسة منهجًا تاريخيًا للتأكد من تاريخ عمارة القبة، ومنهجًا تحليليًا مقارنًا للخصائص المعمارية لكل من العمارة المحلية والإسلامية لتحديد مدى التأثير والتأثر بين الأسلوبين. باستثناء قبة شنيانغ التي بنيت في عهد أسرة مينغ (1368-1644م)، فإن تاريخ معظم القباب تعود إلى عصر أسرة يوان (1271-1368م)؛ لذا فإن هذه الحالة تثير العديد من التساؤلات. وتطرح الدراسة سؤالاً حول ظهور القباب في عصر أسرة يوان دون العصور اللاحقة. تمت إضافة سقف صيني محلي فوق القباب خلال عهد أسرة مينغ، وقد أثارت الدراسة تساؤلاً حول تلك النقطة، كما قدمت فرضيات حول ظهور القباب ذات الغطاء المزدوج خلال عصر أسرة مينغ وعلاقة هذه الحالة بالمتغيرات السياسية والاجتماعية خلال تلك الحقبة. وفي هذا الصدد، تسعى الدراسة إلى استكشاف قباب العمارة الإسلامية في الصين، والتعرف على أساليبها لمعمارية والفنية، وبيان مدى مساهمة المجتمع المسلم في الفنون المعمارية الصينية.
[En] This paper examines the architectural characteristics of Islamic domes in China. It presents an examination of five mausoleum domes in Guangzhou and Yangzhou, such as the Dome of Saad bin Abi Waqqas in Guangzhou, the Dome of Bahauddin, the Dome of Jamal al-Din, the Dome of Saganda, and the Dome of Fana, all of which are in the Islamic cemetery in Yangzhou. As for the mosques, a total of 11 domes were erected in the mosques of Hangzhou, Beijing, Shanghai, Dingzhou, and Shenyang. Therefore, the total number of domes examined by the study was 16. In addition to the descriptive and architectural approach, the study provided a historical approach to ascertain the history of dome architecture and an analytical comparative approach to the architectural characteristics of both local and Islamic architecture to determine the extent of influence and impact between the two styles. Except for the Shenyang Dome, built during the Ming dynasty (1368-1644 AD), most of the domes date back to the Yuan dynasty (1271-1368 AD). Thus, this case raised many questions. For instance, the study raised a question about the appearance of domes during the Yuan dynasty but not in subsequent eras. A local Chinese roof was added over the domes during the Ming dynasty. The study formulated hypotheses about the appearance of double-shell domes and their relationship to political and social variables during the Ming Dynasty. In this regard, the study explored the domes of Islamic architecture in China and demonstrated the extent of the contribution of the Muslim community to Chinese architectural arts.