Elsayed, N., Elnabarawi, R., Mohammed, A. (2025). AN ARTISTIC AND ARCHAEOLOGICAL STUDY OF METAL LAMPS DURING THE ALAWITE DYNASTY: THE MODEL OF A NEW COLLECTION KEPT AT THE CHURCH OF THE VIRGIN MARY IN HARIT ZUWAILA, CAIRO. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10(1), 115-128. doi: 10.21608/jguaa2.2024.248563.1155
Nourhan Adel Elsayed; Rafat Mohammed Elnabarawi; Azza Abdelmoatey Mohammed. "AN ARTISTIC AND ARCHAEOLOGICAL STUDY OF METAL LAMPS DURING THE ALAWITE DYNASTY: THE MODEL OF A NEW COLLECTION KEPT AT THE CHURCH OF THE VIRGIN MARY IN HARIT ZUWAILA, CAIRO". Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10, 1, 2025, 115-128. doi: 10.21608/jguaa2.2024.248563.1155
Elsayed, N., Elnabarawi, R., Mohammed, A. (2025). 'AN ARTISTIC AND ARCHAEOLOGICAL STUDY OF METAL LAMPS DURING THE ALAWITE DYNASTY: THE MODEL OF A NEW COLLECTION KEPT AT THE CHURCH OF THE VIRGIN MARY IN HARIT ZUWAILA, CAIRO', Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10(1), pp. 115-128. doi: 10.21608/jguaa2.2024.248563.1155
Elsayed, N., Elnabarawi, R., Mohammed, A. AN ARTISTIC AND ARCHAEOLOGICAL STUDY OF METAL LAMPS DURING THE ALAWITE DYNASTY: THE MODEL OF A NEW COLLECTION KEPT AT THE CHURCH OF THE VIRGIN MARY IN HARIT ZUWAILA, CAIRO. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 2025; 10(1): 115-128. doi: 10.21608/jguaa2.2024.248563.1155
AN ARTISTIC AND ARCHAEOLOGICAL STUDY OF METAL LAMPS DURING THE ALAWITE DYNASTY: THE MODEL OF A NEW COLLECTION KEPT AT THE CHURCH OF THE VIRGIN MARY IN HARIT ZUWAILA, CAIRO
Islamic Archaeology Department, Faculty of Archaeology, Cairo University
Abstract
[Ar] دراسة أثرية فنية للقناديل المعدنية فى عصر الأسرة العلوية فى ضوء مجموعة جديدة محفوظة فى كنيسة السيدة العذراء بحارة زويلة بالقاهرة
إن دراسة الفنون القبطية بشكل عام وفن تشكيل المعادن بشكل خاص لها أهمية كبيرة في تاريخ الفنون الإنسانية ككل، وذلك لتميزها، وربما تفردها بين المصنوعات المعدنية المماثلة، وربما لتفردها وكشفها لثقافة الفنان وارتباطه بهويته الدينية وموروثاته الثقافية، إضافة إلى إبداعه الخاص به، واطلاعه على فنون البلاد المحيطة به، وتأثير هذا كله على فكره الخاص وإنتاجه الفنى. ويعرض هذا البحث مجموعة من القناديل المعدنية المحفوظة بكنيسة السيدة العذراء بحارة زويلة بالقرب من حي الجمالية بالقاهرة، والتي تنشر هذه المجموعة لأول مرة وتتميز بتنوع شكلها العام وزخارفها وأساليبها الفنية، كما أن لها أهمية خاصة من حيث إنها تعود إلى العصر الحديث، وبالتحديد نهاية عصر أسرة محمد علي في مصر، ولذلك وقع الاختيار عليها لدراستها بصورة مفصلة. وسوف نقوم بدراسة المجموعة المهمة لأنها تعكس دور الفنان القبطي، وكذلك المدرسة للمصنوعات المعدنية في هذه الفترة الزمنية، كما يتيح لنا الفرصة للتعرف على أعمال فنية جديدة تسد فجوة في دراسة تاريخ الفن القبطي في النصف الأول من القرن الرابع عشر الهجرى، العشرين الميلادى، وتسليط الضوء على بعض التحف التى تفصح عن حالة الفنون في عصر أسرة محمد علي، خاصة مع قلة الدراسات المتوفرة حول فن تصنيع وتشكيل المعادن في ذلك العصر من جهة، وتفرد الزخارف وتنوعها ودقة الصنعة، إضافة إلى تنوع المواد الخام من جهة أخرى. إضافة إلى معرفة دور أثرياء القبط فى توفير بعض التحف الفنية كوقف على الكنائس عامة، تقربًا بها سواء للأحياء أو للمتوفين.
[En] The study of Coptic arts, in general, and the art of metalworking, in particular, has great importance in the history of arts as a whole. Its uniqueness and diversity set it apart from similar metal artifacts, revealing the artist’s cultural and religious identity, and his connection to cultural legacies.This research presents a group of metal lamps preserved in the Church of the Virgin Mary in Harit Zuwaila in Cairo. This group, which is published for the first time, is distinguished by the diversity of its decorations and artistic styles. It has special importance in that it dates back to the end of the era of Muhammad Ali’s family in Egypt. We will study this important collection because it reflects the role of the Coptic artist, as well as the artistic state of metalwork at this time. It also allows us the opportunity to learn about new works of art that fill a gap in the study of the history of Coptic art in the first half of the 14th century AH/20th century AD, and Islamic art in the era of Muhammad Ali dynasty. This study is important because there is limited research available on the art of manufacturing and shaping metals. Moreover, this study highlights the unique characteristics of antique decorations, showcasing their diversity, meticulous craftsmanship, and the variety of materials used. It also explores the contributions of wealthy Coptic families to the development and support of churches.
Ismaʿil, ṧ.: «Symbolism in Fresco and Tempra Coptic Mural Paintings in Egypt before Arab Conquest», MA Thesis, Faculty of Tourism & Hotels/ Helwan University, 1997.
Kabeil, M.: «Coptic Construction in the Ancient Egyptian Temples in Upper Egypt: From the Third Century up till the End of Seventh Century AD», PhD Thesis, Faculty of Arts/ ʿAinṦams University, 2009.
Ḫalil, R.: «Adawāt al-iḍāʾa al-mʿdanīya fī al-qarn al-tāsiʿ ʿaṧr fī ḍawʾ ḍawʾ. Dirāsa fanīa aṭariya», Ḥawliyyaẗ Al-Itiḥād Al-ʿām Lil Aṯārīyin Al-ʿarab - Dirāsāt fi Aṯār Al-Waṭan Al-ʿarabī)cguaa) 20, 2017, 952-975.
Luṭfī, S.: al-Zaḫārif al-nabātīya waʾl-handasīya ʿala al-nuqūd al-islamīya munḏu bidāyat al-qarn 7 AH/ 13 AD wa ḥattā nihāyat al-qarn 12 AH/ 18 AD», MA Thesis, Faculty of Archaeology/ Cairo University, Cairo, 2005.
Nabila, a.: «al-Tuḥaf al-mʿdanīya al-ʿuṭmānīya al-maḥfūẓa bil-matḥaf al-waṭanī lil-aṭār al-qadīma: dirāsa fanīa aṭariya», MA Thesis, Institute of Archaeology/ University of Algeria, Algeria 2009.
Aṭṭaher, s.: «al-Nabāt kawiḥda taṧkilīya fī taṣmīm ʾaʿmāl al-naḥt al-bāriz fī Miṣr Qadīman wa ḥadīṭan», PhD Thesis, Faculty of Fine Arts/ Helwan University, Cairo 2014.