Mady, M. (2024). THE ORIGIN OF USING DOVETAIL JOINTS IN ANCIENT EGYPTIAN BOATS AND SHIPS. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 9(2), 91-103. doi: 10.21608/jguaa2.2024.259784.1163
Marwan Mady. "THE ORIGIN OF USING DOVETAIL JOINTS IN ANCIENT EGYPTIAN BOATS AND SHIPS". Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 9, 2, 2024, 91-103. doi: 10.21608/jguaa2.2024.259784.1163
Mady, M. (2024). 'THE ORIGIN OF USING DOVETAIL JOINTS IN ANCIENT EGYPTIAN BOATS AND SHIPS', Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 9(2), pp. 91-103. doi: 10.21608/jguaa2.2024.259784.1163
Mady, M. THE ORIGIN OF USING DOVETAIL JOINTS IN ANCIENT EGYPTIAN BOATS AND SHIPS. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 2024; 9(2): 91-103. doi: 10.21608/jguaa2.2024.259784.1163
THE ORIGIN OF USING DOVETAIL JOINTS IN ANCIENT EGYPTIAN BOATS AND SHIPS
Inspector of Underwater Archaeology / Central Department for Underwater Antiquities / Ministry of Tourism and Antiquities / Egypt
Abstract
THE ORIGIN OF USING DOVETAIL JOINTS IN ANCIENT EGYPTIAN BOATS AND SHIPS ABSTRACT [AR] أصالة استخدام مفصلات ذيل الحمامة في السفن المصرية القديمة شهدت الحضارة الفرعونية تنوعًا في صناعة السفن طبقاً للوسط المائي الذي أبحرت فيه السفينة سواء نهر النيل أو البحرين الأحمر والمتوسط، بالإضافة إلى المسطحات المائية مثل البحيرات والقنوات. كان لبناة السفن خصائص خاصة في طرق ربط وتجميع ألواح المراكب، إحداها تُسمى ذيل الحمامة. على الرغم من ظهور طريقة ذيل الحمامة في الاثاث والتوابيت المصرية القديمة في العصور المبكرة، إلا أنها ظهرت لأول مرة في صناعة السفن فى الدولة الوسطى فى سفن دهشور، والتي كثر الجدل بين العلماء حول ماهية استخدام تقنية مفصلات ذيل الحمامة بالدُسرة أم بالخياطة في تلك السفن، حيث اختلفت أراء العلماء حول أصلية استخدام هذه التقنية؛ بعضهم يعتقد إن ذيل الحمامة استُخدم مع الخياطة وأن ما يوجد في الوقت الحاضر من دسُر ما هو إلا تجديد أَضيف بعد اكتشاف السفن في أوائل القرن الماضي عوضاً عن الخياطة، والبعض الأخر يعتقد أنه استُخدم مع الدسُر منذ القدم. مع مطلع القرن الحادي والعشرون، اكتشف علماء الآثار البحرية ألواح سفن تعود إلى فترة الدولة الوسطى في كهوف مرسى وادي جواسيس على ساحل البحر الأحمر، وعلى أحد هذه الألواح ظهرت نقر مفصلات ذيل الحمامة. تناقش هذه الورقة البحثية ماهية طريقة ذيل الحمامة في ربط ألواح السفن وأهميتها، وتستعرض اختلافات آراء العلماء حول استخدامها مع الخياطة أم الدسُرة، وتقديم ملاحظة الباحث التي تؤكد وتُحسم الجدل حول استخدام تلك المفصل مع الخياطة ام الدسُرة في سفن دهشور اعتماداً على مقارنتها بما ظهر في ألواح السفن من مرسى وادي جواسيس. [EN] Ancient Egyptian civilization experienced a variety of ships designed for different bodies of water, including the Mediterranean, the Red Sea, and the Nile River, as well as lakes and canals. Shipbuilders used special fastening methods to assemble their ships, such as the use of dovetail joints. While the dovetail technique was applied in ancient Egyptian furniture and coffins, it was first observed in the Egyptian shipbuilding of Dahshur boats in the Middle Kingdom. The antiquity of dovetail joints with ligatures or tenons in Dahshur boats has long been debated by archaeologists. Thus, different theories have been presented on the originality of using dovetail mortise with ligatures or tenons. Some authors believed that it was originally used with ligatures, but tenons were modified after the boats' discovery in the early 20th century, while others argued that it was used with tenons from ancient times. In the early 21st century, archaeologists discovered the dovetail technique in a ship timber at Mersa / Wadi Gawasis on the Red Sea, dating back to the Middle Kingdom. This paper aims to explore the significance of the dovetail technique in ancient Egyptian shipbuilding, as well as the various theories on its use with tenons or ligatures. It presents the author’s analysis and observation to resolve the controversy about its use in Dahshur boats, based on a comparison with the ship timbers of Wadi Gawasis.
Abd El-Maguid, M.: «Recherches sur la construction navale antique en Méditerranée orientale de l'Égypte pharaonique à la fin de l’antiquité: Étude archéologique», PhD Thesis, Faculté des Lettres/Université de Provence, 2009.
Belov, A.: Ship 17: A Baris from Thonis-Heracleion, Oxford (Oxford Centre for Maritime Archaeology Monograph10) 2019.
Calcagno, C. & Zazzaro, C.: «Mersa/Wadi Gawasis 2006–2007», University of Naples «l’Orientale» & Italian Institute for Africa & Orient Boston University, 2007.
Clarke, S.: «Nile Boats and Other Matters», in Ancient Egypt and the East, edited by Petrie, F., 2-9, 40-51, London) (Harrison & Sons, Printers) 1920.
Creasman, P.P.: «The Cairo Dahshur Boats», MA Thesis, Texas (A&M University) 2005.
Creasman, P.P.: «A Further Investigation of the Cairo Dahshur Boats», The Journal of Egyptian Archaeology 96/1, 2010, 101-23.
De Morgan, J.: Fouilles à Dahchour: Mars-Juin 1894, Vienne )Adolphe Holzhausen Imprimeur de la Cour I. & R. et de l'Université (1895.
Forthingham, J.: «Archaeological News: Summary of Recent Discoveries and Investigations», American Journal of Archaeology and of the History of the Fine Arts 10/1, 1895, 65-73.
Fattovich, R., & Bard, K.A.: «Archaeological Investigations at Wadi/Mersa Gawasis, Egypt: 2006–2007, 2007–2008 and 2009 Field Seasons», in The Red Sea in Pharaonic Times: Recent Discoveries along the Red Sea Coast., edited byTallet, P. & Mahfouz, E., 21-26, Cairo (Institut français d'archéologie orientale) 2012.
Haldane, C. W.: «The Dashur Boats», MA Thesis/Texas A & M University, 1984.
Mady, M.: «The Emergence of using Pegs in Securing Tenons in Mortises by Ancient Egyptian shipbuilders», Maritime Archaeology Graduate Symposium 29th – 31st March 2019, Honor frost foundation, 2020.
Mcgrail, S.: Boats of the World: From the Stone Age to Medieval Times, Oxford (Oxford University Press) 2004.
Peters, E. & Roberts, C. & Creasman, P.: «Recent Research on the «Carnegie Boat» from Dahshur, Egypt», Journal of Ancient Egyptian Interconnections 16, 2017, 99-103.
Reisner, G. : Models of Ships and Boats, Catalogue général des antiquités du musée du Caire, Le Caire, 1913.
Steffy, R.: Wooden Ship Building and the Interpretation of Shipwrecks, 3rd ed., College Station (Texas A & M University Press) 1994.
Ward, C. & Zazzaro, C.: «Evidence for Pharaonic Seagoing Ships at Mersa/Wadi Gawasis, Egypt», International Journal of Nautical Archaeology 39/1, 2010, 27-43.
Ward, C.: Sacred and Secular: Ancient Egyptian Ships and Boats, Philadelphia (The University of Philadelphia for the Archaeological Institute of America) 2000.
Ward, C., Zazzaro, C. & Abd El-Maguid, M.: «Super-sized Egyptian Ships», International Journal of Nautical Archaeology 39/2, 2010, 387-89.
Ward, C.: «Ship Timbers: Description and Preliminary Analysis», in Harbor of the Pharaohs to the Land of Punt, 135-50, Napoli, 2007.
Zazzaro, C. & Calcagno, C.: «Ship Components from Mersa Gawasis: Recent Finds and their Archaeological Context», in the Red Sea in Pharaonic Times: Recent Discoveries along the Red Sea Coast, edited byTallet, P. & Mahfouz, E., 65-85, Cairo (Institut français d'archéologie orientale) 2012.