Abdel Aziz, M. (2024). BEYOND THE PAINTED SURFACE: ANALYZING OLD KINGDOM STEERING DEVICE BY DELVING INTO THE ICONOGRAPHY OF NOBLES’ TOMBS.. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 9(2), 72-90. doi: 10.21608/jguaa2.2024.266887.1172
Marwa Abdel Aziz. "BEYOND THE PAINTED SURFACE: ANALYZING OLD KINGDOM STEERING DEVICE BY DELVING INTO THE ICONOGRAPHY OF NOBLES’ TOMBS.". Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 9, 2, 2024, 72-90. doi: 10.21608/jguaa2.2024.266887.1172
Abdel Aziz, M. (2024). 'BEYOND THE PAINTED SURFACE: ANALYZING OLD KINGDOM STEERING DEVICE BY DELVING INTO THE ICONOGRAPHY OF NOBLES’ TOMBS.', Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 9(2), pp. 72-90. doi: 10.21608/jguaa2.2024.266887.1172
Abdel Aziz, M. BEYOND THE PAINTED SURFACE: ANALYZING OLD KINGDOM STEERING DEVICE BY DELVING INTO THE ICONOGRAPHY OF NOBLES’ TOMBS.. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 2024; 9(2): 72-90. doi: 10.21608/jguaa2.2024.266887.1172
BEYOND THE PAINTED SURFACE: ANALYZING OLD KINGDOM STEERING DEVICE BY DELVING INTO THE ICONOGRAPHY OF NOBLES’ TOMBS.
Inspector at the Ministry of Tourism and Antiquities, Egypt
Abstract
ما وراء الجدران المصورة :دراسة تحليلية لأدوات توجيه قوارب الدولة القديمة من خلال مناظر مقابر النبلاء [Ar] تقدم المقابر المصرية القديمة المزينة بالنقوش والمناظر نافذة آسرة على المعتقدات والبراعة التكنولوجية لهذه الحضارة القديمة. نقشت هذه المناظر لتلبية احتياجات المتوفى في الحياة الآخرة، وخاصة الصور البحريةالتي تسلط الضوء على التراث البحري لمصر القديمة. تتناول هذه الورقة البحثية دراسة أجهزة التوجيه الموجودة على مراكب النقل الخشبية التي تظهر في مناظر مقابر النبلاء من عصر الدولة القديمة. فهي تفحص بدقة الترتيبات والمواضع والأعداد والتحسينات الفنية لأجهزة التوجيه. في عصر الدولة القديمة، لعبت القوارب دورًا محوريًا في السياقات الدينية والجنائزية والاقتصادية والاجتماعية، مما أدى إلى تطوير أنواع مختلفة من القوارب ذات هياكل ومعدات متميزة. تطورت أجهزة التوجيه بمرور الوقت، واعتمدت في البداية على مجاديف التوجيه اليدوية المعلقة على الجانبين الخلفيين للقوارب. تم التعامل مع هذه المجاديف بالحبال أو الحلقات الجلدية المدعومة على محاور، عن طريق تدويرها على محورها أو رفعها على جانب القارب. مع تقدم الدولة القديمة، شهدت مجاديف التوجيه تحسينات، بما في ذلك إضافة قطعة عرضية قصيرة لتحسين التحكم. حدث تحول ملحوظ في نهاية العصر، حيث تم تركيب مجاذيف التوجيه على أعمدة الدفة، مما أدى إلى تقديم محور ثابت لمزيد من التحكم في الملاحة. لا توضح هذه المناظر البحرية الجوانب الفنية لأجهزة التوجيه فحسب، بل تغذي أيضًا المناقشات العلمية حول تصويرها. يُظهر التنوع في أنواع القوارب وآليات التوجيه والانتقال من الحركة الجانبية إلى الدوران المحوري الفهم الدقيق للديناميكيات البحرية خلال عصر الدولة القديمة. في جوهرها، تعد المناظر البحرية الموجودة داخل مقابر نبلاء الدولة القديمة بمثابة سجل مرئي لتطور أجهزة التوجيه في القوارب المصرية القديمة. لا تسلط هذه الصور الضوء على التقدم التكنولوجي فحسب، بل تقدم أيضًا لمحة عن الاعتبارات الثقافية والعملية التي شكلت الإرث البحري لمصر القديمة. [En] Ancient Egyptian tombs adorned with reliefs and scenes provide a captivating window into the beliefs and technological prowess of this ancient civilization. Decorated to cater to the needs of the deceased in the afterlife, these scenes, especially nautical depictions, illuminate the maritime legacy of ancient Egypt. This paper delves into the study of steering devices on wooden transport boats, as portrayed in scenes on nobles' tombs during the Old Kingdom. It meticulously examines the arrangements, positions, numbers, and technical improvements of steering devices. In the Old Kingdom, boats played a pivotal role in religious, funerary, economic, and social contexts, leading to the development of various boat types with distinct hulls and equipment. Steering devices evolved over time, initially relying on hand-held steering oars suspended over the quarters. These oars, worked with rope or leather grommets or supported in pivots, were manipulated by turning them on their axis or levering them against the boat's side. As the Old Kingdom progressed, steering oars saw enhancements, including the addition of short cross pieces for improved control. A notable shift occurred towards the end of the era, with steering oars being mounted on rudder posts, introducing a fixed axis for more controlled navigation. The scenes not only illustrate the technical aspects of steering devices but also fuel scholarly debates on their portrayal. The diversity in boat types, steering mechanisms, and the transition from lateral movement to axial rotation showcase the nuanced understanding of maritime dynamics during the Old Kingdom. In essence, the scenes within nobles' tombs serve as a visual chronicle of the development of steering devices in ancient Egyptian boats. These depictions not only highlight technological advancements but also offer a glimpse into the cultural and practical considerations that shaped the maritime legacy of ancient Egypt.
Abd El-Maguid, M.: «Recherches sur la construction navale antique en Méditerranée orientale de l'Égypte pharaonique à la fin de l’antiquité: Étude archéologique», PhD Thesis, Faculté des Lettres/Université de Provence, 2009.
Assmann, E.: «Die Schiffsbilder, in Borchardt, L. (ed.) Das Grabdenkmal des Königs Sahu-re, Leipzig (JC Hinrichs’sche Buchhandlung) 1910.
Belov, A.: «Études de l’architecture navale Égyptienne de la Basse Epoque: Nouvelle évidence archéologique et essai de restitution en 3D»,PhD Thesis/’Université Bordeaux Montaigne, 2014.
Belov, A.: «New Evidence for the Steering System of the Egyptian Baris (Herodotus 2.96)», IJNA 43/1, 2014, 3–9.
Blackman, A.: «The Rock Tombs of Meir, vol.1, London (William Clowes and Sons, Limited) 1914.
Breasted, J.: «The Earliest Boats on the Nile», JEA 4.2/3., 1917, 174-176.
Boreux, M.: Etudes de Nautique Egyptienne: L'art de la navigation en Égypte jusqu'à la fin de l’Ancien Empire, MIFAO 50, Le Caire (Institut Français d'Archéologie Orientale) 1925.
Casson, L.: Ships and Seafaring in Ancient Times, London (University of Texas Press) 1995.
Davies, N. de G. The Mastaba of Ptahhetep and Akhethetep at Saqqara, 2 vols. The Archeological Survey of Egypt, Egyptian Exploration Fund, London (Gilbert & Rivington, Limited) 1900.
Davies, N.: The Rock Tombs of Sheik Saīd, vol.10, London (Gilbert & Rivington, Limited) 1901.
Davies, N.: The Rock Tombs of Deir El Gebrawi I-II, London: Egypt Exploration Fund (Johns Hopkins University), 1902.
De Morgan, J.: Fouilles à Dahchour, Vienne (Adolphe Holzhausen) 1894-1895.
Doyle, N.: «Iconography and the Interpretation of Ancient Egyptian Watercraft», MA Thesis/Texas A & M University, 1998.
Doyle, N.: «The Persistence of the Bipod Mast and the Transience of the Tripod Nautical Structure and Ritual», Slides and the reading script of the presentation delivered at the 57th Annual Meeting of the American Research Center in Egypt, Jersey City (New Jersey), 2006.
Fabre, D.: Seafaring in Ancient Egypt, London (Periplus) 2004.
Gilmer, T.: «The Rudder: The Use and Development of Steering Devices in Ancient Boats», Tropis V. Athnas, 1999.
GRASER, B.: «Das Seewesen der alten Aegypten», in Resultate de Dumicken, Berlin (Alexander Ddncker) 1869, 3-26.
JONES, D.: Boats, Egyptian Bookshelf, London (The Trustees of the British Museum Press) 1995.
JUNKER, H. Giza IV, Die Mastaba des (Kai-em-anch), Vienna (Holder-Pichler-Tempsky) 1940.
JUNKER, H.: Die Mastaba des snb (Seneb). und die umliegenden Graber, Vienna (Holder-Pichler-Tempsk) 1941.
KANAWATI, N.: Tombs at Giza, vol.L Kaiemankh (G4561) and Seshemnefer I (G4940), Warminster: The Australian Center for Egyptology: Reports 16, (Aris & Phillips) 2001.
KANAWATI, N. «Tombs at Giza, vol L Kaiemankh (G4561) and Seshemnefer I (G4940), Warminster: The Australian Centre for Egyptology: Reports 18, (Aris & Phillips), 2002.
LANDSTROM, B.: Ships of the Pharaohs: 4000 Years of Egyptian Shipbuilding, London (Allen & Unwin) 1970.
LEHMANN, L.Th. « The Mystery of the Graeco-Roman Steering-oar», IJNA 7/2, 1978, 95-98.
MARK, S.: «A Different Configuration for the Quarter-Rudders on the Khufu I Vessel (c.2566 BC) and Egyptian Methods of Mounting Quarter-Rudders and Oars in the 4th and 5th Dynasties», IJNA 41, 2012, 84- 93.
MCGRAIL, S. Boats of the World from the Stone Age to Medieval Times, New York (Oxford University Press) 2004.
Mott, L.V.: The Development of the Rudder: a Technological Tale. Nº.3., Texas (A & M University Press) 1997.
REISNER, G.: Models of Ships and Boats, Le Caire (Imprimerie de l'Institut français d'archéologie orientale) 1913.
Robert, G. & Emeil, C.A.: The Earliest Ships, the Evolution of Boats into Ships, USA (Conway Maritime Press) 1996.
Rouge, J.: Ships and Fleets of the Ancient Mediterranean, Middletown, CT (Wesleyan University Press) 1981.
Simpson. W.G.M.: The Mastabas of Qar and Idu G7101 and G7102, Boston (Boston Museum of Fine Arts) 1976.
Steindorff, G.: Das Grab des Ti, Leipzig (Druck Von August Pries) 1913.
Stephens, M.: A Categorization and Examination of Egyptian Ships and Boats from the Rise of the Old to the End of the Middle Kingdoms, Oxford (New York: Information Press) 2012.
Thurneyssen, J.: Another View of the Ancient Rudder». IJNA 9/1, 1980, 3-6.
Wenzel, G.: «Die Funktion der Hilfslinien im Grab des Pepi-anch Heni-kem (Meir A2)», MDAIK 63, 2007, 337-358.
Vandier, J.: Manuel d'archéologie Égyptienne, vol.V, Paris (Éditions A. & J. Picard & Cie) 1969.
Verner, M.: Abusir I: The Mastaba of Ptahshepses, Reliefs, Prague (Charles University) 1977.
Vinson, S.: Egyptian Boats and Ships, United Kingdom (Shire Egyptology Publications LTD) 1994.