• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Publication Ethics
    • Peer Review Process
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Contact Us
 
  • Login
  • Register
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
Journal of the General Union of Arab Archaeologists
arrow Articles in Press
arrow Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 10 (2025)
Issue Issue 2
Issue Issue 1
Volume Volume 9 (2024)
Volume Volume 8 (2023)
Volume Volume 7 (2022)
Volume Volume 6 (2021)
Volume Volume 5 (2020)
Volume Volume 4 (2019)
Volume Volume 3 (2018)
Volume Volume 2 (2017)
Volume Volume 1 (2016)
Mohamed, D., Arafa, N., Alshoky, A. (2025). THE ROLE OF the COMMUNITY LEARNING CENTER IN INCREASING COMMUNITY ENGAGEMENT IN MIT RAHINA. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10(2), 184-195. doi: 10.21608/jguaa2.2024.242839.1152
Dina Mohamed; Nagwa Arafa; Ahmad Alshoky. "THE ROLE OF the COMMUNITY LEARNING CENTER IN INCREASING COMMUNITY ENGAGEMENT IN MIT RAHINA". Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10, 2, 2025, 184-195. doi: 10.21608/jguaa2.2024.242839.1152
Mohamed, D., Arafa, N., Alshoky, A. (2025). 'THE ROLE OF the COMMUNITY LEARNING CENTER IN INCREASING COMMUNITY ENGAGEMENT IN MIT RAHINA', Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10(2), pp. 184-195. doi: 10.21608/jguaa2.2024.242839.1152
Mohamed, D., Arafa, N., Alshoky, A. THE ROLE OF the COMMUNITY LEARNING CENTER IN INCREASING COMMUNITY ENGAGEMENT IN MIT RAHINA. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 2025; 10(2): 184-195. doi: 10.21608/jguaa2.2024.242839.1152

THE ROLE OF the COMMUNITY LEARNING CENTER IN INCREASING COMMUNITY ENGAGEMENT IN MIT RAHINA

Article 9, Volume 10, Issue 2, June 2025, Page 184-195  XML PDF (1.32 MB)
Document Type: Original Article
DOI: 10.21608/jguaa2.2024.242839.1152
View on SCiNiTO View on SCiNiTO
Authors
Dina Mohamed email 1; Nagwa Arafa2; Ahmad Alshoky3
1Department of Museums and Heritage Studies, Helwan University, Egypt
2Faculty of Tourism, Helwan University, Egypt
3Professor at faculty of Archaeology, Ain Shams University, Egypt.
Abstract
دور مراكز التعلم المجتمعية في زيادة الانخراط المجتمعي
في ميت رهينة
 
أصبحت السياحة أكثر أهمية مع مرور الوقت في جميع أنحاء العالم، لذلك أصبح الاهتمام بتنميتها قضية رئيسية في العديد من المجتمعات، حيث إن هذه المجتمعات من الموارد الرئيسية التي تعتمد عليها السياحة، يمكن تطوير السياحة بسبب وجود هذه المجتمعات في أماكن وأوقات معينة. أحد الأسباب الرئيسية لسفر السائحين من مكان إلى آخر هو تجربة المجتمعات نفسها لأسلوب حياة هذه المجتمعات. تمثل هذه المجتمعات المناظر الطبيعية التي يهدف السائح إلى رؤيتها. وتتيح منطقة ميت رهينة فرصة لدراسة هذا الموضوع حيث إن هناك دائما مصالح متضاربة بين رغبات المجتمع المحلي والجهات الحكومية. ولم يتم التوصل حتى الآن إلى حل وسط يرضي كافة الأطراف فيما يتعلق بالمشروعات التنموية الخاصة بالمنطقة الأثرية. لقد تم الاعتراف بالمشاركة المجتمعية كأحد أهم الأهداف والمبادئ لتحقيق السياحة المستدامة. تعد مشاركة المجتمع المحلي في حماية مواقع التراث العالمي أمرًا أساسيًا لتحقيق التنمية المستدامة وأهدافها. وتناقش الورقة البحثية الحاجة إلى بذل المزيد من الجهود لتثقيف وإشراك وتمكين أفراد المجتمع المحلي ومختلف أصحاب المصلحة من خلال مراكز التعلم المجتمعية. وتهدف إلى توضيح دور مراكز التعلم المجتمعي في إشراك المجتمع المحلي في برامجه وسياساته لتحقيق التنمية المستدامة. أحد المتطلبات الأساسية للاستدامة في التجديد البيئي هو تحسين الحياة الاجتماعية والثقافية والاقتصادية لهذه المجتمعات. بدون مجتمعات بشرية مستدامة، لا يمكن لعمليات التنمية السياحية أن تكون مستدامة. سوف تستخدم البيانات الأولية والثانوية التي تتعلق بهذا 
(En) Tourism is becoming more crucial over time around the globe, so interest in its development has become a major issue in many societies, since these communities are among the main resources on which tourism depends. Tourism can be developed because of the presence of these communities in certain places and times. One of the main reasons for tourists traveling from one place to another is to experience the way of life of these communities. These communities represent the landscape that the tourist aims to see. Mit Rahina area gives an opportunity for studying this issue as there are always conflicting interests between the desires of the local community and the governmental  authorities. So far no compromise has been reached that satisfies all parties with regard to development projects pertaining to the archaeological area. Community engagement has been recognized as one of the most important goals and principles for achieving sustainable tourism. Local community engagement in the protection of world heritage sites is fundamental to achieve sustainable development and its goals. The paper discusses the need for more efforts to educate, engage and empower local community members and various stakeholders through Community Learning Centers. It aims to explain the role of community learning centers in engaging the local community in their programs and policies for achieving sustainable development. A key requirement for sustainability in environmental regeneration is to improve the social, cultural and economic life of these communities. Without sustainable human communities, tourism development processes cannot achieve sustainability.This study utilizes primary and secondary data related to that topic.
Keywords
Community Learning Centers; community engagement; sustainability; sustainable tourism; stakeholders; socal community; sustainable development
Main Subjects
Heritage
Statistics
Article View: 261
PDF Download: 55
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by NotionWave.