ElSakhry, . (2025). EXHIBITION REQUIREMENT FOR ARCHAEOLOGICAL SCULPTURES AT EGYPT'S CAPITALS MUSEUM. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10(1), 197-206. doi: 10.21608/jguaa2.2023.238741.1149
ِAhmed ElSakhry. "EXHIBITION REQUIREMENT FOR ARCHAEOLOGICAL SCULPTURES AT EGYPT'S CAPITALS MUSEUM". Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10, 1, 2025, 197-206. doi: 10.21608/jguaa2.2023.238741.1149
ElSakhry, . (2025). 'EXHIBITION REQUIREMENT FOR ARCHAEOLOGICAL SCULPTURES AT EGYPT'S CAPITALS MUSEUM', Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 10(1), pp. 197-206. doi: 10.21608/jguaa2.2023.238741.1149
ElSakhry, . EXHIBITION REQUIREMENT FOR ARCHAEOLOGICAL SCULPTURES AT EGYPT'S CAPITALS MUSEUM. Journal of the General Union of Arab Archaeologists, 2025; 10(1): 197-206. doi: 10.21608/jguaa2.2023.238741.1149
EXHIBITION REQUIREMENT FOR ARCHAEOLOGICAL SCULPTURES AT EGYPT'S CAPITALS MUSEUM
Lecture at Faculty of Archaeology/ Damietta University, Egypt
Abstract
[Ar] تتعدد طرق العرض المتحفي، فليس هناك قانون موحد لطرق العرض المتحفي، وإنما تخضع طريقة العرض لعدة أمور، منها ماهية المورود الأساسي من المقتنيات وطبيعتها، حيث تفرض هذه المقتنيات أسلوباً معيناً وطريقةً خاصةً بها على مصمم العرض المتحفي، ومنها المعرفة المحيطة بالمقتنيات وكذلك الأفكار والسياقات التي يفاضل بينها فريق العمل في تقديم المعروضات والموضوعات، ومنها شكل وحجم القاعات وثقافة الجمهور المستهدف. وتعتمد منهجية البحث على تسليط الضوء على طرق عرض التماثيل بمتحف عواصم مصر بالعاصمة الإدارية الجديدة، الذي يعتمد في طريقة عرضه على التسلسل الزمني للعواصم المصرية، حيث يمكن تصنيف التماثيل الأثرية قبل عرضها بالمتحف على حسب أوزانها وأحجامها إلى تماثيل صغيرة يمكن عرضها بالفاترينات كالتماثيل الخشبية، تماثيل كبيرة نسبياً كالتماثيل الحجرية بأنواعها المختلفة، وتماثيل كبيرة ضخمة لا تعرض بفاترينات المتحف، وانما يتم عرضها بالقاعات (عرض حر) على قواعد صلبة تتحمل أوزانها، كما تم استخدام شاشات عرض تفاعلية تجمع تصميماتها بين النصوص، الصور المتحركة، والتسجيلات الصوتية، وكذلك استخدام رموز الاستجابة السريعة لتعزيز تجربة الزائر، بالإضافة إلى تفسير المقتنيات للزائر باستخدام بطاقات شارحة جيدة مصنعه من مادة الألكوبوند القوية، وذلك بما يتفق مع معايير العمارة المتحفية القائمة بدورها على أربع دعائم رئيسه وهي تصميم وبناء عمارة المتحف وفق تقنية خاصة، وتأثيثها بأثاث ملائم للعرض، والحفظ الوقائي الجيد لتلك المقتنيات المعروضة بالمتحف. [En] There are many display methods. There is no unified law for the methods of display, but it is subject to several issues including the nature of the collections that impose a particular style and method on the design of the display, the shape and size of the museum's halls, and the target audiences. This research paper highlights the methods of displaying sculptures in Egypt's Capitals Museum in the Administrative Capital. The method of display relies on the chronological sequence of the Egyptian capitals. The archaeological sculptures can be classified before their display in the museum according to their weights and sizes into small sculptures such as wooden sculptures that can be displayed in showcases, large statues such as various types of stone sculptures, and enormous sculptures that are not displayed in museum showcases but are exhibited in open halls on solid bases. Interactive display panels were used, combining text, animated images, and audio recordings. The objects are explained using explanation cards made of strong alucobond material. The standards of museum architecture are based on four main pillars: designing the museum, constructing it, furnishing it with suitable display furniture, and ensuring proper preventive conservation for the exhibited objects in the museum.
ABDALLAH, I.: «Treatment and Maintenance of Wooden Masterpieces Art and Decorative Architectural Elements»,1 st ed., Alexandria )al-Wafa Printing and Publishing House( 2012. ABŪ ELKASEM, Y.: «Dirāsat ta’ākul al-ḫarasāna wa fūlāḏ al-taslīḥ al-nātiǧ min amlāḥ al-kabrītāt wa’l-klūrīdāt waʾaṯarahi ʿalā muqāwamit ḍaġṭ al-ḫarsāna fī minṭaqat Ṣibbrāta: Šamāl Ġarb Lībya», PhD Thesis, College of Engineering Sciences/ Omdurman University, 2018. ABŪ SHALL, B.: «Corian between Flexibility and thought in Interior Spaces», Journal of Architecture Arts and Humanities 10/1, 2018, 162-180. AFIFY, N. & KAMEL, W.: «Interactive and Smart Facades Technology and its Environmental Impact», Journal of Architecture Arts and Humanities 8/37, 2023, 492-519. AL MOHAMED, M. et Al.: «Taṣmīm wa ʾiḫtibār ḫalīya šamsīya kahrūkīmīyāʾīya raḫīṣa wa ʿālīyat al-kafāʾa», Tishreen University Journal for Research and Scientific Studies 37/4, 2015, 475-489. ALBEZRA, M. & NAGY, H.: «Rumūz al-ʾist iǧāba al-sarīʿa kamaṣdar li ʾistidāmat taqdīr al-fan fī al-matāḥif (Matḥaf al-Ḫazaf al-ʾIslāmī kanamūḏaǧ» Journal of Social Sciences-Arab Democratic Center Germany – Berlin 1/12, 2020, 218- 248. BAKR, O.: «al-Rūḫām fī bilād al-Maġrib wa’l-Andalus», Journal of Humanities, al-Azhar University 24, 2019, 583-635 CYRIL, A.: Middle Kingdom Art in Ancient Egypt: 2300-1590 BC, London )A. Tiranti( 1950. «Cellulose varnish–matte»; https://www.cmbegypt.com/cmb/ar/product/cellulose-varnish, accessed on (13/11/2023). DEAN, D.: Museum Exhibition: Theory and Practice, London & New York )Routledge( 1996. DEROSH, K.: Women in the time of the Pharaohs, translated by HALIM TOSUN, Cairo (Dār al-Fikr li’l-našar) 2000. «Egypt's Capitals Museum», https://aqarfeed.com/a-museum-for-egypt-capitals/, accessed on (05/08/2023). «Egypt's Capitals Museum», ahttps://aqarfeed.com/a-museum-for-egypt-capitals/, accessed on (5/8/2023). EILEAN, H.: Museums and their Visitors, London )Routledge) 1994. ELSAYED, Z. et Al.: «Analytic Study for Interactive Museum Display Panels of Science and Technology Museum in Islam at Saudi Arabia», Journal of Architecture Arts and Humanities 1/1, 2016, 163-177. HASSAN, S.: Miṣr al-Qadīma... al-Ḥaḍāra wa’l-ṯaqāfa fī al-dawla al-qadīma waʿaṣr Barnasos, Cairo (Dār al-kutb almiṣrīya) 2019. KADOUS, E.: ʿIlm al-Matāḥif = Museology, Alexandria (Maṭbaʿit Ǧāmiʿat Alexandria( 2012. «Kemapoxy 131 E»; https://www.cmbegypt.com/cmb/en/product/kemapoxy-131-e/,accessed on (19/11/2023). LIU, S., & XU, J.: «Study on Dynamic Characteristics of Marble under Impact Loading and High Temperature», International Journal of Rock Mechanics and Mining Sciences 62, 2013, 51-58. MAROUF, M.: »Qiyās al-krūmātūġrāfīyā liṣabaġāt al-qumāš al-kitānī al-ḫalfī al-mustaḫdama fī tarmīm alaqmiša al-aṯarīya», Journal of the Faculty of Arts/ Sohag University 27, 2004, 78-108. MAZUZ, S. & SABRINA, N.: «al-Aṯār al-ḫašabīya wa ṭarīqat ʿilāǧihā bitaqnīyat al-nānūtiknulūǧī», Arab Journal of Tourism, Hospitality and Antiquities 1, 2020, 131-148. «Matḥaf ʿawāṣim Miṣr akṯar min 1000 qiṭʿa aṯarīya tuʿabir ʿan tārīẖ Miṣr»; https://aqarfeed.com/a-museumfor-egypt-capitals/, accessed on (05/08/2023). NAWAWI, I.: = ʿIlm al-Matāḥif, 1 st ed., Cairo (Printing Press of the Supreme Council of Antiquities) 2010. PETRIE, W.: «On the Mechanical Methods of the Ancient snaitpygE», The Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland 13,1884, 88-109. ROSHDY, A.: Muqadima fī ʾidārit al-maǧmuʿāt al-matḥafīya, 1 st ed., Alexandria (al-Wafā Printing and Publishing House) 2023, 14-15. ROSHDY, A.: Dirāsat taʾṯīr alʿarḍ ġair al-mulāʾim ʿalā al-ʾaṯār al-ḥaǧarīya waṣīyānatihā taṭbīqan ʿalā namāḏiǧ muḫtāra bi al-Qanṭara Šarq», PhD Thesis, Faculty of Archaeology/ Fayoum University, 2022. SALAMA, H. et Al.: «al-Ḥāla al-mafqūda fī al-ʿarḍ al-matḥafī wamāhīyatīhā. Dirāsa ḥāla taṭbīqan ʿalā matḥaf Kūm ʾŪšīm», Journal of Archaeology & Tourism, 2020, 25-40. SCHWEINGRUBER, F.H. & BÜNTGEN, U. : «What is ‘Wood’–An Anatomical re Definition», Dendrochronologia 31/3, 2013, 187-191. WEHBA, M.: «The Embodiment of the Symbols of Leaders and Historical Figures between their Origin and Development in the Past», Journal of the Faculty of Education, Assiut University 38/2, 2022, 310. WIEDENHOEFT, A.: Wood Handbook: Wood as an Engineering Materia, General Technical Report FPL-GTR-190. Madison & Wisconsin )Department of Agriculture, Forest Products Laboratory( 2010.