ORIGINAL_ARTICLE
A CASE STUDY OF COPPER-ARSENIC EWER FROM THE EGYPTIAN MUSEUM IN CAIRO, EGYPT
(En) This paper presents an analytical study and treatment of an Arsenical Copper ewer from old kingdom stored in the Egyptian Museum in Cairo. Examination and analysis were carried out by using optical microscopy (OM), metallographic microscopy and scanning electron microscopy (SEM), with energy-dispersive spectroscopy (EDX) and X-ray diffraction (XRD).The results indicated that the ewer was made of copper-arsenic alloy; it had intended black layer which referred to the fertile soil. The ewer was made by cold-working and the spout was joined mechanically; it has three layers of alteration products with various compositions and morphology covered the substrate of the alloy. XRD results indicated that the ewer was subjected to many corrosive ions such as chloride and sulfur. This study provides useful information helped in kept this unique ewer. (Ar)تناول هذا البحث دراسة تحليلية وعلاج إبريق معدني يرجع إلى عصر الدولة القديمة (2181-2613 ق.م)، سجل بالمتحف المصري بالقاهرة تحت رقم 3476cg ،ارتفاعة حوالي 10.5 سم .ولقد انتشر هذا النوع من الإباريق في العصور القديمة ، کما کان يوجد مع هذه الإباريق حوض مائي معدني لاستخدامهما لغسل الأيدي في الحياة اليومية ووجدا في عديد من مقابر الدولة القديمة لاستخدامهما في الطقوس الدينية، ويعلو هذا الابريق طبقة سوداء تمثل خصوبة التربة المصرية ، کما تميز الإبريق بمصب (بزبوز) مثبت ميکانيکيا بطريقة التفليج من خلال شفه داخلية و اخرى خارجية.واستخدمت العديد من الطرق لدراسة وفحص وتحليل سبيکة الإبريق ومرکبات الصدأ ،ولقد تبين من خلال الفحص البصري أن سمک جدار الإبريق رقيق وهش مما ساعد على فقد أجزاء متفرقة من بدن الإبريق، کما أوضح الفحص الميکروسکوبي باستخدام OM & SEM وجود العديد من الکسور والشقوق خاصة بالسطح الداخلي للإبريق ، کما تبين من خلال الفحص للقطاع العرضي لطبقة الباتينا باستخدام الميکروسکوب الالکتروني الماسح والميکروسکوب الميتالوجرافي وجود ثلاث طبقات غير متجانسة حيث يوجد النحاس في الوسط يعلوه طبقة خضراء من مرکبات الصدا تبين من خلال التحليل بحيود الاشعة السينية و SEM-EDX انها من الباراتاکاميت أما الطبقة العليا زرقاء اللون تبين من خلال التحليل انها من الزرنيخ ومرکبات الصدأ التي تحتوي على الکبريتات والطبقة العليا السوداء من التنوريت (اکسيد النحاس). وتکمن خطورة مرکبات الصدأ في التصاق مرکبات الکلوريدات من الباراتاکاميت بالسطح المعدني والتي يزداد نشاطها في وجود الرطوبة کما يؤدي التلف إلى هجرة عنصر الزرنيخ في صورة مرکبات صدأ مما يؤدي الى تلف وانهيار کامل للسبيکة المعدنية بمرور الوقت. ومن خلال هذه الدراسة تم اختيار أفضل طريقة علاج مع مراعاة الحفاظ على الأثر ثابت خلال مراحل العلاج وبعدها حيث تم العلاج ميکانيکيا باستخدام الفرر والفرش المختلفة ثم إزالة بقع الصدأ الخضراء باستخدام 5% ملح روشيل اتبعه 5% حمض ستريک ذائب في الماء المقطر والشطف الجيد بالماء المقطرثم التجفيف بالکحول وبعد اتمام التجفيف تم تدعيم السطح من الداخل في الاماکن المفقودة باستخدام ألياف زجاجية والبارالويد ب 72 الذائب في الاسيتون بنسبة 15% ، ثم استکمال السطح الخارجي باستخدام مالئ نانو أکسيد النحاس الذائب في 50% البارالويد ب 72 الذائب في الاسيتون وأخيرا تم عزل الإبريق باستخدام 4% البارالويد ب 72 الذائب في الاسيتون. ثم استکمال السطح الخارجي باستخدام مالئ نانو أکسيد النحاس الذائب في 50% البارالويد ب 72 الذائب في الاسيتون وأخيرا تم عزل الإبريق باستخدام 4% البارالويد ب 72 الذائب في الاسيتون.
https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_6693_c76d2eee29f14a1107690308e48deded.pdf
2018-08-01
1
25
10.21608/jguaa2.2018.2766.1009
Copper, Arsenic Alloys, Mechanically Joined, OM
SEM-EDX, Metallographic microscopy. XRD, treatment
Abeer
Ibrahim
abeer.ibrahim@mu.edu.eg
1
Conservation department, Faculty of Fine Arts, Minia University, Minia, Egypt
LEAD_AUTHOR
Manal
Maher
manalbronze@yahoo.com
2
- Computerized Tomography X-ray unit, Cairo Egyptian museum, Ministry Antiquities, Egypt & Egypt Nano Technology Center (EGNC), Cairo University, Sheikh Zayed, Egypt
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
FREEDOM OF WORSHIP AS WARRANTED IN ISLAM - IN LIGHT OF MANUSCRIPTS AND DOCUMENTS (HISTORICAL AND ARCHAEOLOGICAL STUDY)
(En) Recently, extremists entitled “ISIS” have been committing unusual behaviors, including persecution, severe punishment, killing, slanting, and burning people alive in the name of Islam. These aggressions are committed against non-Muslims, e.g. Christians and Yazidis, for no reason but believing in other creeds. Furthermore, they act as the exponent of Sunnah, persecuting Muslims of different sects as well. Thus, an inquiry emerges as follows: is the term "Human Rights" in general, and freedom of worship in particular, as principles, confined to mankind of Western origin, or is it rooted in Islam as a first handler? Proceeding on this paper; it is become clear that “Human Rights” is not an outcome of western civilization, but it is deeply rooted from the Holy faiths and particularly among the fundamentals of the Islamic Faith about twelve centuries earlier than the West addressed the issue. Returning to true Islamic faith; Holy Qur’ān and the Prophetic Sunnah are full of several evidences which reject any illegal persecution to Muslims/non-Muslims alike. On the contrary, there are clear evidences ensuring Islamic faith’s tolerance and forgiveness with dissidents and the disbelievers. Typically, freedom of worship is a fundamental right for mankind in Islam.This research aims at:- Ensuring that Islam reflects the origin of “Human Rights”, especially the freedom of worship. - Highlighting Islam's innocence of aggressive behaviors of the extremists- Spreading the concepts of orthodox "true" Islamic faith.- Facilitating the erection of truth bridges between Islam and the West.(Ar)في الآونة الأخيرة، ارتکب المتطرفين الذين يسمون أنفسهم "داعش" اعمال متطرفة ما بين تعذيب، قتل، ذبح وحرق الناس أحياء تحت شعار نصرة الإسلام. هذه الاعمال والاعتداءات ترتکب ضد الغير مسلمين کالمسيحيين والايزيديون، وذلک لأنهم لا يدينون بالإسلام. بالإضافة إلى ذلک؛ تلک الجماعات المتطرفة يعتبرون أنفسهم ممثلي السنة، فهم أيضا يضطهدون المسلمين من غير المذهب السني. وهنا يتبادر إلى الذهن سؤال: هل مفهوم حقوق الإنسان بمفهومه العام، والحق في حرية الاعتقاد بصفة خاصة غربي النشأة؟ أم انه من جذور إسلامية بحتة؟ من خلال تتبع هذا البحث، سيتضح جلياً أن "حقوق الإنسان" لم تکن وليدة الحضارة الغربية، لکنها عميقة الجذور في الديانات السماوية المقدسة، بل هي من ضمن الموضوعات الأساسية التي دعا اليها الدين الإسلامي الحنيف منذ أکثر من اثنا عشر قرن قبل ان يتطرق الغرب لمثل هذه الامور. وبالرجوع إلى الدين الإسلامي الحنيف؛ نجد ان القرآن الکريم والسنة النبوية الشريفة – وهما المصدرين الأساسيين للدين الإسلامي- يحتويان على العديد من الأدلة التي ترفض أي اضطهاد او تعذيب ضد المسلمين وغير المسلمين على حد سواء. بل على العکس من ذلک، هناک العديد من الأدلة التي تؤکد على التسامح مع معتنقي الديانات الاخر. اجمالا، يمکن القول ان حرية العقيدة هي حق أساسي يکفله الإسلام لجميع البشر. يهدف البحث إلى:- التأکيد على أن الإسلام يعکس أصل حقوق الإنسان، وبالأخص حرية الاعتقاد.- إلقاء الضوء على براءة الإسلام من الاعمال العدائية التي ترتکبها الجماعات الدينية المتطرفة.- محاولة نشر مفاهيم الإسلام الصحيح.- العمل على بناء جسور من الثقة بين الإسلام والغرب
https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_6862_cce75b30fd23eb9d10e32a3bee1049a2.pdf
2018-08-01
26
69
10.21608/jguaa2.2018.1748.1002
extremists
human rights
Freedom of worship
ISIS
ISIL
Islamic Faith
Prophetic traditions
Boussy
Zidan
dr.boussyzidan@tourism.suez.edu.eg
1
Tourist Guidance department, Faculty of Tourism and Hotels, Suez Canal University,Ismailia, Egypt
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
AULOS AND CROTALS IN GRAECO-ROMAN EGYPT
(En) aulos and crotals are two totally different musical instruments. Aulos is a wind instrument, while the crotals are of percussion type. They were preferably played in Egypt during the Graeco-roman period. Aulos αὐλός was widely used in Graeco-roman Egypt and connected with cults of Egyptian deities like Bes, Hathor, Bastet and Harpocates; and Greek and Roman divinities like Dionysus (Bacchus), Athena (Minerva), and Apollo. This can be attested by historians, scenes, terra-cotta figurines and daily writings. However, the oboe (the double pipe musical instrument) had already been known in Pharonic Egypt and represented in many musical scenes in the tombs from at least the New Kingdom. During the Ptolemaic period, the aulos replaced the Egyptian oboe and played a great role in everyday life. As for crotals Κκρόταλα, they were percussion musical instrument already known in Greek and Roman worlds. They had been also known in Egypt since early times and well attested during the Graeco-roman period and played a great role in the Egyptian society then. The research studies the importance of each instrument in Graeco-roman Egypt at the religious and secular levels, through investigating their role in history, mythologies, and art. Moreover, the research also studies the connection between the two instruments and when they were played together in Graeco-roman Egypt. The research also results in important roles concerning the two musical instruments; aulos and crotals in Graeco-roman Egypt. These roles can be divided in religious ones connected with the cult of different divinities; Egyptian, Greek and Roman; religious festivals, and other roles related to daily life activities. (Ar) المزمار والصناج هما آلتين موسيقتين مختلفتين تمام الاختلاف، فالمزمار هى آلة نفخ أما الصناج فهى آلة إيقاعية. کانت تلک الآلتين من أشهر الآلات الموسيقية المفضلة فى مصر اليونانية الرومانية. کان المزمار (أيولوس) αὐλός من ضمن الآلات الموسيقية اليونانية التى لعبت دوراً کبيراً فى الديانة والأساطير، والفن والحياة اليومية. استخدمت تلک الآلة على نطاق واسع في مصر اليونانية الرومانية، کما ارتبطت بالعديد من الآلهة المصرية مثل أبيس، حتحور، باستيت وحربوقراط (حورس الطفل)، وکذلک ارتبطت بالآلهة اليونانية والرومانية مثل ديونيسوس (باخوس)، أثينا (منيرفا)، وأبولو. يستدل على ذلک من کتابات المؤرخين، والمناظر المصورة، والتماثيل الفخارية الصغيرة، والکتابات اليومية. وبالرغم من معرفة تلک الآلة فى مصر فى العصر البطلمى، إلا أن آلة الأنابيب المزدوجة الموسيقية کانت معروفة بالفعل فى مصر الفرعونية ومثلت فى العديد من المشاهد الموسيقية في المقابر منذ عهد الدولة الحديثة على الأقل. وفى العصر اليونانى الرومانى، حلت آلة المزمار (الأيولوس) محل تلک الآلة المصرية وأصبحت تلعب دوراً حيوياً فى الحياة اليومية والحياة الدينية. أما بالنسبة لآلة الصناج Κκρόταλα، فهى أحد الآلات الإيقاعية التى عرفت فى العالم اليونانى الرومانى. عرفت تلک الآلة الإيقاعية کذلک فى مصر منذ العصور الفرعونية، کما عرفت واشتهرت کذلک فى مصر اليونانية الرومانية، حيث لعبت دوراً هاماً في المجتمع خلال تلک الفترة. يدرس البحث أهمية کل آلة موسيقية منهما في مصر اليونانية الرومانية على المستويين الدينى والدنيوى من خلال دراسة جذورهما وأدوارهما فى التاريخ والأساطير والفن في مصر اليونانية الرومانية. کما يقوم البحث بالمقارنة بين استخدامات کلتا الآلتين و العلاقة بينهما ومتى کانتا تلعبان معاً وفى أى مناسبات. ويصل البحث إلى مجموعة من النتائج التى ترتبط بالأدوار المختلفة التى لعبها کل من المزمار والصناج فى مصر اليونانية الرومانية. ويمکن تقسيم هذه الأدوار إلى أدوار دينية ارتبطت بعبادة مجموعة من الآلهات المصرية واليونانية والرومانية وتوضيح کيفية ارتباط تلک العبادات بالآلتين، والاحتفالات الدينية، وأدوار ارتبطت بأنشطة الحياة اليومية المختلفة.
https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_6042_c39bb15ed5bb7bbbfad42050f4f27eb4.pdf
2018-08-01
70
106
10.21608/jguaa2.2018.2296.1007
Aulos
crotals
Graeco-Roman
figurines
Lamps
religious
secular
representations
and papyri
Marwa
Elkady
elkady.marwa@yahoo.com
1
Department of Tourist Guiding, Faculty of Tourism and Hotels, Alexandria University, Alexandria, Egypt.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
THE CRYPTOGRAPHIC CARTOUCHE OF NECTANEBO II FROM THE GREAT TEMPLE OF PR-BASTT
(En) Rosenow refers to unusual cartouches discovered in the Nectanebo II temple at "Tell Basta" were written in cryptographic form,and suggests these cartouches may be for Nectanebo 's name "Nxt-Hr-Hbt-mry-In-Hr-sA-BAstt ",but the deities into these cartouches not the same ,this notice attracted my attention to study these cartouches and other fragments that were found in the same area and compares them with others for the same king. so this paper introduces the cryptography system that used in reading these cartouches, also it interprets the religious and political reasons that caused the king's name be written by this way.Also this research reveals How the first cryptographic cartouche of Nectanebo includes The Bubastis triad,and, and How The second cartouches mixed the Memphite triad with Bubastis triad.these cartouches shows The existence of Nectanebo among the deities as a potent and magician god, suggests he established for himself a special royal cult for his statues and a new royal cult for his royal name. probably he devoted for this latter cult a priesthood doing the cult rituals for his name whither in its cryptographic form or in its usual form.Also this paper refers that Nectanebo II also utilised cryptography on his cult statues that were found in Memphis and Heliopolis. These can now be found in the Metropolitan Museum of Art under No. 34.2.1. and in the Musée du Louvre under No.E III52. These statues show the king as a small figure standing between the claws of the falcon god Horus. This corresponds to the fact that Nectanebo II had a royal cult that included priests who served his statues that bore the name of Nxt-1r-Hbyt-pA-bik, "Nectanebo the falcon".Nectanebo cult statues show that his name consists of three elements: The falcon has the phonetic value 1r and embodied the protection and legitimacy for the king at the same time.The sword that is in his left hand called nxt,"power",and in his right hand Hb(t) sign.So, it seems that Nectanebo had established another special cult for himself in Bubastis, which was the cult of his royal cartouche "Nxt-1r-Hbyt-mry-in-Hr-sA-BAstt", and had a priesthood attend to this cartouche and carry out the rituals for his own sacred name. Therefore, Bubastis was a site with this unique sort of worshipping.so Nectanebo created for himself a special divine magical personality, Through it Egypt enjoyed with a few peaceful years, which helped him to carry out a lot of his buildings projects, he finished six temples in Delta at least and in Middle and Upper Egypt he achieved more buildings whether new or renew, in addition to numerous chapels, obelisks and naoi, in the attempt to bring back the glory of the previous periods.the two cartouches reflect some important events, as well as some features of Nectanebo’s personality. Nectanebo was the nephew of Tachos (Teos),a king who had been defeated by a Persian army in Phoenicia, so Nectanebo returned back to Egypt and seized the throne in the stead of the legitimate king.it is evident that Nectanebo was not a legitimate king but a usurper, so some army leaders opposed him and chose a prince descended from the royal house in Mendes to become king, but Nectanebo put an end to this rebellion against his authority and defeated the prince of Mendes, thus becoming the sole ruler of Egypt. (Ar) أشارتRosenow إلى خراطيش غير معتادة أکتشفت في معبد نختانبو الثاني في تل بسطة, وقد کتبت بطريقة الکتابة المعماة, ورجحت أن هذه الخراطيش ربما تشير إلى اسم الملک نختانبو الثاني"Nxt-Hr-Hbt-mry-In-Hr-sA-BAstt", لکن المعبودات المصورة داخل تلک الخراطيش غير متماثلة جذبت تلک الملحوظة اهتمامي لدراسة تلک الخراطيش والبقايا المشابهة لها التي عثر عليها بنفس المنطقة, ومقارنتها بخراطيش أخرى للملک نختانبو وبالتالي يهدف هذا البحث إلى تقديم نظام القراءة المعماة (الغامضة) المستخدم في کتابة هذه الخراطيش الفريدة المميزة, ومن خلاله يفسر البحث الأسباب الدينية والسياسية التي جعلت اسم الملک يکتب بهذه الطريقة, ويکشف البحث أيضاً عن ثالوث تل بسطة الذي حواه الخرطوش الأول, ذاک الخرطوش الذي يتضمن في نفس الوقت الانجازات المعمارية الأکثر أهمية للملک, مثل معبد أنوريس في سمنود, ومعبد حور في بهبيت الحجارة, ومعبد باستت في تل باسطة, بينما يمزج الخرطوش الثاني بين ثالوث منف وثالوث تل بسطة.
https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_9491_74834637e35aed735b2c6835bf96515b.pdf
2018-08-01
107
133
10.21608/jguaa2.2018.3826.1012
Nectanebo
cartouches
cryptographic
Tell Basta
triad
deities
Onuris
Mohamed
Mohamed
mohmed.sch@gmail.com
1
Egyptology department, Faculty of Arts, Tanta university, Egypt
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
THREE UNPUBLISHED ROMAN & BYZANTINE COINS FROM OXYRHYNCHUS
(En) This Article betakes Studying & Publishing- to the first time- three Coins, two Roman and a single Byzantine, from the excavated material of Season 2015 of the Spanish Expedition in El-Bahnasa (ex. Oxyrhynchus) in Minya Governorate, Middle Egypt. These three pieces have the Numbers: N.1173, N.1174 & N. 1175, and are kept now in the Museum-magazine in Site El-Bahnasa, Hall 8, They could be dated respectively from approximately the 4th century AD for the first two coins, unearthed in the site of HighNecropolis, and apparently from middle of the 7th century AD, i.e. Late Byzantine unto dawn of The Arab Conquest in year 642 AD, for the third piece found in the Osirion Site. The several Excavations in the site unearthed more evidence thereof, while the coinages have their importance in the historical story of the region , so this Article betakes Studying & Publishing- to the first time- three, two Roman and a single Byzantine, Coins from the excavated material of Season 2015 of the Spanish Expedition, specially the coins found in both Sites of High Necropolis & Osirion .The Alexandrian Coinages was produced, at first, according to Ptolemaic Style and standard weight, but going forward up to the Roman Period, they showed decrease in size & weight . The bronze coinage were struck in several nomes of Roman Egypt, Alexandria, as the main metropolis had some known mints, moreover many other local mints were present nearby, such as those in Memphis , Sais , Arsenoie (mod. Kiman-Faris in Fayyum), Heracleopolis (mod.Ihnasia El-madineh, Antoniopolis (mod. Sheikh Abada), Hermopolis (mod.Al-Ashmunein), Coptos (mod.Qeft), and also Oxyrhynchus (mod.El-Bahnasa) . The local standard type of coinages of Oxyrhynchus displays the Goddess Athena, on obverse, where she stands wearing The Chiton, the Peplos, & the military helmet, holding the double axe in her Hand , Athena there was assimilated with the local Deity of the territory, i.e., Tweres (Egy. Taweret) goddess of Motherhood, shaped normally as female hippopotamus, in spite of this close relation, Athena retained her standard form, as depicted normally by the Greek & Alexandrian way . The main Importance of these our coins is not only in spotting light upon some types, and local coinage-industry in Roman& Byzantine Egypt, and its relations to the Alexandrian Mint during that era, but also in clearing more the economic role of Egypt as a Roman Province, and different faces of coinage industry, either produced in Alexandria or being struck in some local mints in other territories throughout Egypt. (Ar) تتناول هذه الورقة البحثية نشر ودراسة لثلاثة قطع من العملات الرومانية والبيزنطية، والتى تعد جزءاً من مکتشفات حفائر البعثة الأسبانية فى البهنسا، أوکسيرينخوس القديمة بمحافظة المنيا، وذلک خلال موسم حفائر 2015م، وهي محفوظة حالياً بالفاعة رقم (8) الخاصة بأعمال البعثة الاسبانية داخل المخزن المتحفى بمدينة البهنسا. وهذه القطع هى ذات الأرقام: N.1173, N.1174 والتى تم اکتشافهما فى موقع الجبانة العليا، والتى يمکن أن تؤرخ من القرن الرابع الميلادى(؟)، بالإضافة إلى القطعة الثالثة رقم: N.1175 والتى تم اکتشافها فى موقع الأوزيريون، والتي يمکن تأريخها بحوالى القرن السابع الميلادى، أي أواخر العصر البيزنطى وقبيل الفتح العربى لمصر عام 642م. هذه العملات تلقى الضوء وتعطى قراءة تحليلية عن بعض طرز ودور سک العملات البرونزية فى المقاطعات، أو علاقتها بدار سک الأسکندرية، وکذلک توضح بعض جوانب وضع مصر ودورها الاقتصادى، لاسيما فيما يتعلق بنظام تداول العملات داخل الإمبراطورية الرومانية کإحدى الولايات الرومانية الهامة.
https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4388_25fe2c398f76706b12fd5dcd33090756.pdf
2018-08-01
134
152
10.21608/jguaa2.2017.1690.1001
Spanish
Bronze coins
Oxyrhynchus
Denominations
Obverse
Reverse
Mona
Hussein
monagabr@hotmail.com
1
Department of Greek Roman Archaeology, Faculty of Archaeology, Cairo University, Egypt
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
WATERWAYS UTILISATION IN NEW KINGDOM WARFARE
(En) This paper tackles the question of the Waterways in ancient Egyptian military role. It aims at presenting a complete overview of the most important waterways: The Nile River, the Mediterranean Sea and the Red Sea, in an attempt to consolidate its role By analyzing the text sources and track the forms in which it was portrayed in military scenes which will be more beneficent from the dawn of the 19th dynasty and 20th dynasty, since so far there has been no study tackling their usage in military aspects. Hence, this paper tries to fulfill this research gab. The researcher attempts to provide answers for several questions about the effect of the waterways on the military strategy of the New kingdom, and whether all of the waterways had the same role in different stages of the New kingdom, and the extent of their association with the international changes and the surrounding political shifts that took place at this time.This paper covers the period from the 18th to 20th dynasty, it can be divided into three sections:The River Nile, The Mediterranean Sea and The Red Sea. This order is an account to the importance of waterways types that had been used in military.At the end of this paper the writer could conclude that the Nile River played the same importance during New kingdom; as transportation route for soldiers, their equipment and for the tributes and above this it played an important role in propaganda aims. The eastern part of the Mediterranean Sea played an important role especially in the 18th dynasty. During the 19th and 20th dynasties the western part of the Mediterranean Sea involved directly in amphibious battles affected by political changes. One of the most important results was that the representation of waterway inside the military scenes cannot be found before the 19th dynasty. As for the Red Sea, it was used only for trade exchange or in mining expeditions. (Ar) يتناول هذا البحث استخدام الطرق المائية في حروب الدولة الحديثة. ويهدف إلى ظهار الصورة الکاملة للطرق المائية سواءا اکانت نهر النيل ، البحر المتوسط، أو البحر الاحمر في النصوص والمناظر الحربية في الدولة الحديثة، وذلک في محاولة لتتبع الشکل الذي صُورت عليه ضمن المناظر الحربية والتي سوف تصبح اکثر نفعا بداياً من الاسرة التاسعة عشر، ومحاولة تفسير دورها وتحديد استخداماتها في المعارک. حيث أنه لا توجد دراسات خاصة شاملة توضح هذه النقاط رغم تغطيتها بشکل جيد في الاستخدامات الاخرى وخاصة التجارية. ويحاول الباحث الإجابة عن عدة تساؤلات تتمثل فى التعرف على مدى اهمية الطرق المائية والادوار التي لعبتها في الاعداد والتکتيک لمعارک الدولة الحديثة، وهل کان لکل منهم نفس الدور في المراحل المختلفة للدولة الحديثة، ومدى ارتباطهم بالتغيرات الدولية التي طرأت على الساحة السياسية في ذلک الوقت.في نهاية هذه الورقة البحثية، يمکن ان نستنتج أن نهر النيل کان له نفس الأهمية طوال فترة الدولة الحديثة. کطريق نقل للجنود ومعداتهم، علاوة على انه لعب دورا هاما في الدعاية للانتصارات الملکية. لقد لعب الجزء الشرقي من البحر الأبيض المتوسط دورًا مهمًا خاصة في الأسرة الثامنة عشر. وخلال الأسرة التاسعة عشر والعشرين ، اصبح الجزء الغربي من البحر الأبيض المتوسط يدخل بشکل مباشر في المعارک متأثراً بالتغييرات السياسية التي طرأت على الساحة. کانت من أهم النتائج التي توصل لها الکاتب انه لا يمکن العثور على منظر لمجرى مائي في امعارک البحرية قبل الأسرة التاسعة عشرة. أما بالنسبة للبحر الأحمر ، فقد استخدم فقط في التبادل التجاري أو في حملات التعدين.
https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_10910_fa9275ce7929e195c56f5ade6279a8f4.pdf
2018-08-01
153
187
10.21608/jguaa2.2018.3853.1013
Waterways
military role
Nile River
the Mediterranean Sea
Red Sea
military strategy
political changes
New Kingdom
Ola
Elaboudy
ola.elaboudy@gmail.com
1
Lecture at faculty of Archaeology, Cairo University, Egypt.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
AGRICULTURAL LEGISLATION AND ITS IMPACT ON ECONOMIC CONDITIONS IN AFRICA DURING THE ROMAN ERA 146 BC- 284 AD
(En) This paper presents a critical analytical study of agricultural legislation in the African state under Roman rule, with a review of the most important economic features of the state, and the role played by Romanian politics in the development of African economy. The Roman conquest of Africa in 146 BC brought great changes in various economic conditions in Africa, whether in agriculture, industry or commerce, However, African agriculture was the most economic field that experienced changes, where the Roman made several changes, regarding agricultural land-use and the expansion of agriculture and development of management and division into several types according to quality and area, as well as the development of land survey and irrigation systems, through a set of agricultural legislations regulating agriculture and production relations. This agricultural policy resulted in other changes in the fields of industry and trade, which have been largely related to agricultural developments and have relied heavily on their products. The importance of Africa in the Romanian economy: after the Romans opened Africa in 146 BC. The Roman followed the policy of imposing control over occupied African territory, as a public property of the Roman people Ager Publicus Popli romani from the perspective of the Roman law, the Roman administration has expropriated the ownership of African lands from indigenous peoples and redistribution to the Roman settlers. Not only was that done by appropriating fertile lands but also pastoral lands and forests, and creating new administrative sections, until Roman Africa became a province completely different from the Punic Africa after the fall of Carthage, turning it into Romanian control. The Roman occupation of Africa has been associated with economic and social problems in Rome and Italy and the reform movement by the Gracos' brothers, where the People's Movement considered settlement and the distribution of land to the poor Latin and Italians a solution to the social problems that emerged in Rome as a result of the destruction on the Italian territory. The populist view led to a state of boiling and conflict between the aristocracy and the People's Movement. In order to control African territory In 123 BC, the aristocratic-popular struggle began on the land of Africa when Giacos Gracos 163-133 BC and succeeded in issuing the Rubros Law known as Lex Rubria. It came in favor of the proletariat where the law allocates a large area of land distributed to six thousand Romans by 50 hectares per person at the expense of land owners. The enactment of that law had brought about the Roman aristocracy unity against Jayos Gracos and his brother. After violent confrontations, the aristocracy regained control of the great monarchy and the conflict led to the deaths of the Gracos. Later, this conflict determined the fate of African territory, where the aristocrats of the Senato Council controlled the large monarchies. They preferred to hire people to bring Italians, and only a very little remained in the hands of the Romanian proletariat
https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_8532_26187f8cf54e25ec8f0e7eb2b3c2ff21.pdf
2018-08-01
188
226
10.21608/jguaa2.2018.3272.1011
Roman Era
legislation
economy
Africa
Agricultural
Rome
impact
Salma
Hosawi
shosawi@ksu.edu.sa
1
Department of History, College of Arts, King Saud University, Saudi Arabia.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
THE COLLECTION OF OTTOMAN TOBACCO PIPES FROM AZOV MUSEUM-RESERVE IN RUSSIA
(En) The Azov museum-reserve (Azov city, the Russian Federation) hold more than 1000 examples (intact ones and fragments) of clay tobacco pipes. All of them are from the excavations carried out on the territory of the former Ottoman fortress Azak (Azov old district) and its surroundings. Until recently, this archeological material has been left unstudied and has not been put into scientific use. The great bulk of finds (over 80%) are Muslim (Turkish) tobacco pipes. These are pipes made by the ceramics craftsmen on the territory of the former Ottoman Empire (Asia Monor, the Crimea, Balkans). They were widely used by the military garrison of the Turkish fortress Azak in private daily life. All in all, Muslim tobacco pipes were discovered by the archeologists in Azov in the cultural layers of XVII – the beginning of XIX centuries. The pipes from four “closed” complexes (three pits and a burial) discovered in 1998-2004 are dated by the end of XVII – the beginning of XVIII centuries according to the coin material. The majority of the tobacco pipes are abundantly ornamented splendid examples of the Muslim ceramics art. Some of them have stamps of their makers and Ottoman inscriptions made in Arabic calligraphy. The variety of pipe “fashions” is highly considerable. A number of the pipes are flower-shaped: as a tulip, a lily, a narcissus, a chrysanthemum. The pipes’ dimensions vary from the smallest (3.8х2.3 cm) to fairly big (6.0х4.2 cm) ones. (Ar) مجموعة من مجامر الشُبُک العثمانية المحفوظة فى متحف آزوف للآثار بروسيا الشُبُک: في الترکية "جُبوق" و "جوبوق" بالجيم المشربة وفيها: الأنبوبة، والعصا، والماسورة، والقصبة، وشُبُک الدخان عبارة عن أنبوبة في أحد طرفيھا مبسم، وفي الطرف الآخر مجمرة أو حجر يوضع بھا التبغ والفحم، أى أن شبک الدخان يتکون من ثلاثة أجزاء، ھي: الفم ويُطلق عليھا الترکيبة أو المبسم، والقصبة ويُطلق عليھا العود أو الأنبوبة، والحجر، الذي يُعرف أيضًا بالمجمرة، کما عرف الشبک أيضا باسم الغليون، والجمع: غلايين، وغلاويين. ويذخر متحف مدينة آزوف للآثار بروسيا الاتحادية بالعديد من مجامر الشُبک المصنوعة من الفخار مابين قطع مکتملة وأخرى مهشمة تتعدى فى عددها الألف قطعة، جميعها مستخرجة من الحفريات التى أجريت فى قلعة آزاک العثمانية والمنطقة المحيطة بها (منطقة آزوف القديمة)، والتى لم يتطرق لها أحد من الباحثين بالدراسة العلمية السليمة سواء بتأريخها أو بدراستها دراسة وصفية وتحليلية متأنية. وأکثر من 80 % من مجامر الشُبک المکتشفة فى هذه المنطقة يمکن نسبتها للمسلمين الأتراک، تلک التى تم تصنيعها على يد الصناع والحرفيين الأتراک على أراضى الإمبراطورية العثمانية المترامية الأطراف فى ذلک الوقت (الأناضول، القرم، الببلقان)، والتى کانت تستخدم على نطاق واسع فى الحياة اليومية الخاصة من قِبل الحامية العسکرية للقلعة الترکية آزاک. وبصفة عامة فإن مجامر الشُبک المکتشفة فى منطقة آزوف على يد علماء الآثار الروس والتى تم استخراجها تؤرخ فى الفترة من القرن 11هـ-17م حتى بداية القرن 13هـ-19م، أما المجموعة موضوع الدراسة والتى عثر عليها فى أربعة مواقع مختلفة (ثلاثة حفر ومقبرة) خلال الفترة من 1998 وحتى 2004م، ويمکن تأريخها وفقاً للعملات المعدنية التى عثر عليها بجوارها بنهاية القرن 11هـ-17م، ونهاية القرن 12هـ-18م. وتُعد هذه المجموعة من أهم النماذج التى تعبر عن روعة الفن الإسلامى فى هذه المناطق بما تحمله من کتابات عربية عبارة عن توقيعات لبعض الصناع أو عبارات ذات صلة بالشُبُک، وکذلک والنقوش والزخارف الإسلامية ورسوم الوريدات والزهور التى تنوعت بين زهرة التيوليب والنرجس والزنبق والأقحوان، کما اختلفت أحجامها وأبعادها فمنها الصغير الحجم بأبعاد (3.8 × 2.3 سم) ومنها الأکبر نسبياً بأبعاد (6.0 × 4.2 سم).
https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_9489_439ec5a3576d25ce43f573c3f0cf3257.pdf
2018-08-01
227
261
10.21608/jguaa2.2018.4193.1016
The Ottoman Empire
The Azak fortress
Azov
tobacco pipes
XVII
the beginning of XIX centuries
archeology
Walid
Mohamed
walid.ali@fayoum.edu.eg
1
Associate Professor, Head of Islamic Monuments Department, Faculty of Archaeology, Manager of FLDC, Fayoum University, Egypt.
LEAD_AUTHOR
Irina
Gusach
irinagusach3005@gmail.com
2
Senior staff scientist of the Azov Museum-Reserve, Russia
LEAD_AUTHOR