@article { author = {Rashaidy, Amin Abd Allah}, title = {PUBLISHING AND STUDYING OF A GROUP OF STIRRUPS PRESERVED IN THE GAYER-ANDERSON MUSEUM IN CAIRO WITH ITS COMPARISON WITH MODELS FROM PAINTINGS OF THE OTTOMAN MANUSCRIPTS}, journal = {Journal of the General Union of Arab Archaeologists}, volume = {2}, number = {1}, pages = {1-27}, year = {2017}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2537-026X}, eissn = {2537-0278}, doi = {10.21608/jguaa2.2017.4748}, abstract = {( En ) This study highlighted a group of masterpieces which are known as “stirrups” preserved in the Gayer-Anderson Museum in Cairo. The study has clarified its function which it is the helping of the persons in riding the horse, and the horsemen’s stability of their back. The study also dealt with the Linguistic semantics, in addition to the beginning of the appearance and development of the stirrups historically, especially the role of Muslims by Al-Muhallab Ibn Abi Sufra in making it out of iron. The study also focused on the iron that was used as a raw material in making the stirrups, the method of the industry, which represented in casting in a mold, and the decorative methods of engraving and gilding. This paper also clarified the types of the vegetal decorations on the stirrups such as bouquets of roses and leaves and fruits of pomegranates, and the types of the geometric motifs which represented in triangles, circles and pearl’s beads, and zigzag decorations. This research also highlighted the history of stirrups from the 13th century A.H. to the 19th century A.D., especially that they did not carry writings refer to its history. So they were compared with the miniatures of manuscripts and applied masterpieces which carried the same decorations. This paper focused on three unpublished masterpieces. The study included three figures which were done by the researcher. At the end this research, the study concluded six new results in the field of the Islamic Arts. (Ar)  تتناول هذه الدراسة مجموعة من التحف الفنية تعرف بالرُکْب وهى محفوظة فى متحف جاير أندرسون بالقاهرة. وقد وضحت الدراسة وظيفته وهى مساعدة الأشخاص فى رکوب الخيل، وثبات الفرسان على ظهورها. کما تناولت الدراسة الدلالة اللغوية، بالإضافة إلى بداية ظهور وتطور الرُکْب تاريخياً، وخاصة دور المسلمين على يد المهلب بن أبى صفرة فى جعله يصنع من الحديد. کذلک رکزت الدراسة على المواد الخام التى إستخدمت فى صناعة الرکاب وهى الحديد، وطريقة الصناعة المتمثلة فى الصب فى قالب، والأساليب الزخرفية وهى الحفر والتذهيب، کما وضحت الدراسة أنواع الزخارف على الرُکْب موضوع الدراسة وهى الزخارف النباتية المتمثلة فى باقات الورد البلدى، وأوراق وثمار الرمان، والزخارف الهندسية مثل المثلثات والدوائر وحلقات السبحة، والزخارف الزجزاجية، کما وضحت الدراسة أيضاً تاريخ الرُکْب موضوع الدراسة من القرن 13هـ / 19م وخاصة أنها لاتحمل تاريخ وذلک من خلال مقارنتها بتصاوير المخطوطات، والتحف التطبيقية التى تحمل نفس الزخارف. کما تم نشر ثلاثة قطع تنشر لأول مرة، وتحتوى الدراسة على ثلاثة أشکال من عمل الباحث، وقد توصلت الدراسة إلى ستة نتائج جديدة فى مجال الفنون الإسلامية.}, keywords = {Stirrups,Horse,iron,casting in the mold,engraving,Gilding,roses,Pomegranates,triangles,Painting}, url = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4748.html}, eprint = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4748_622dc7cfc59f60ba2c0152dd01c37203.pdf} } @article { author = {Mohamed, Ayman Mohamed}, title = {IAT THE MILK GODDESS IN ANCIENT EGYPTIAN THEOLOGY}, journal = {Journal of the General Union of Arab Archaeologists}, volume = {2}, number = {1}, pages = {28-56}, year = {2017}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2537-026X}, eissn = {2537-0278}, doi = {10.21608/jguaa2.2017.4793}, abstract = {(En) This paper tackles the question of the deity (IAt) in ancient Egyptian theology. It aims at presenting a complete overview of the deity in ancient Egyptian art and scripts in an attempt to consolidate its origin and track the forms in which it was portrayed as well as accounting for its features, symbol and role in ancient Egyptian theology since so far there has been no study tackling this deity. The researcher attempts to provide answers for questions concerning how the name is written, differentiating the male and female forms of the deity as well as their link to divine birth and milk production. Several issues related to this deity, such as its dual nature remain vague. The abovementioned is presented in a linguistic, theological and archeological study. ( Ar)  يتناول موضوع هذا البحث المعبودة "إيات- IAt "في الفكر الديني المصري القديم، وتتبع دورها فى الديانة المصرية القديمة. ويهدف البحث إظهار الصورة الكاملة للمعبودة فى النصوص والفن المصرى القديم، وذلك في محاولة لتأصيل نشأتها، وتتبع الهيئة التى صُورت عليها، ومحاولة تفسير سمات المعبودة، وشعارها ودورها الوظيفي في الفكر الديني المصري القديم، حيث أنه ال توجد دراسات خاصة بهذه المعبودة توضح هذه النقاط.  ويحاول الباحث الإجابة عن عدة تساؤلات تتمثل فى التعرف على طريقة كتابة اسم المعبودة، والطرق المختلفة التي كُتب بها، والتفريق بين الهيئة الأنثوية والذكورية، وارتباطها بعملية الوالدة الإلهية والألبان، وذلك فى دراسة لغوية ودينية وأثرية. فما زالت العديد من النقاط المتعلقة بها في الديانة المصرية القديمة غيرواضحة ومحددة. ومنها علي سبيل المثال ماهية الهيئة المزدوجة للمعبودة.}, keywords = {IAT,IAty,IAtt deity,milk goddess,milk provider,Ancient Egyptian Theology}, url = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4793.html}, eprint = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4793_7995af5eab9dee9cc5f75f06bff7955b.pdf} } @article { author = {Ahmed, Bassem Mohamed}, title = {A DOOR LINTEL WITH CARTOUCHES AT THE EGYPTIAN MUSEUM (JE.59895)}, journal = {Journal of the General Union of Arab Archaeologists}, volume = {2}, number = {1}, pages = {57-66}, year = {2017}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2537-026X}, eissn = {2537-0278}, doi = {10.21608/jguaa2.2017.4764}, abstract = {(En)  This paper deals with a New Kingdom limestone door lintel from Medinet Habu, which is currently housed in the Cairo Museum. It bears three royal names of three kings of the New Kingdom; Amenophis I, Thutmosis IV and Ramsses II, who were worshiped as local deities at Deir El-Medina because of their roles in establishing and developing the Valley of the Kings and the society of artists and workers at Deir El-Medina. There is no owner’s name on this door lintel, but from the royal names we can assume that it was made after the reign of Ramses II. By referring to the title of Hathor, which appears on this door lintel and was also found on the statue of Amom-Mes from the 20th Dynasty, the location of the name of King Ramses II from 19th Dynasty between the names of two of 18th Dynasty kings indicates the distinctive status of Ramses II, which was either made during his reign or in the era of his predecessors of the 20th Dynasty. Thus, it is likely that this door lintel dates back to the 20th Dynasty.   (Ar)  يتناول هذا البحث نشر علمي ودراسة لعتب باب من الحجر الجيري من الدولة الحديثة من مدينة هابو، و موجود حاليا في المتحف المصري بالقاهرة و يحمل هذا العتب ثالثة أسماء ملكية لثالثة من ملوك الدولة الحديثة وهم أمنحتب الأول وتحوتمس الرابع ورمسيس الثاني و الذين كانوا يُعبدون كآلهة محلية في دير المدينة بسبب أدوارهم في تأسيس وتطوير منطقة وادي الملوك و مجتمع دير المدينة الخاص بالفنانين والعمال. ويشير لقب حتحور ولقب آمون رع الموجودان على هذا العتب و بمقارنته بنفس الألقاب لهذين المعبودين الموجودة على تمثال أمونمس من الأسرة العشرين وكذلك بملاحظة موقع كتابة اسم الملك رمسيس الثاني من الأسرة التاسعة عشرة ووجوده متوسطا السمين لملكين من الأسرة الثامنة عشرة مما يدل على المكانة المميزة لرمسيس الثاني وهو الأمر الذي كان شائعا في عهد خلفاؤه من ملوك الأسرة العشرين لذلك فمن المرجح أن يؤرخ هذا العتب بعصر الأسرة العشرين.}, keywords = {lintel,Door,Amenhotep I,Thutmose IV,Ramses II,Medinet Habu,Deir el- Medina,the New Kingdom,The 20th Dynasty}, url = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4764.html}, eprint = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4764_f23868759575baccf1e69e03ceb045c3.pdf} } @article { author = {Abouzaid, Eman}, title = {UNPUBLISHED LATE PERIOD STATUE, CAIRO MUSEUM JE. 36978}, journal = {Journal of the General Union of Arab Archaeologists}, volume = {2}, number = {1}, pages = {67-85}, year = {2017}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2537-026X}, eissn = {2537-0278}, doi = {10.21608/jguaa2.2017.4765}, abstract = {(En) The statue that form the subject of this paper is in  the collection of the Egyptian Museum, (Cairo Museum JE. 36978. This statue date back to Late  Period, and found by Georges Legrain in the Karnak Cachette. A full publication of the statue, scenes and the inscriptions that carved on its surface are included here.(Ar)         لا تزال خبيئة الکرنک والتي تم الکشف عنها بواسطة لجران عام 1904م تحتوي علي العديد من التماثيل الغير منشورة والتي تعود بصفة خاصة الي العصر المتأخر, ومن احدي هذه التماثيل تمثال للکاهن والاب الالهي نس – با- نب- جد والمحفوظ حاليا بالمتحف المصري بالقاهرة تحت رقم JE. 36978 , سيقدم الباحث دراسة تحليلية للنصوص والمناظر المسجلة علي جوانب التمثال.}, keywords = {Late Period,Statues,KARNAK,Cachette}, url = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4765.html}, eprint = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4765_b200be9137f75958402c322338ab5e5a.pdf} } @article { author = {Abdalla, Magda}, title = {THE DOGS IN THREE THEBAN PRIVATE TOMBS}, journal = {Journal of the General Union of Arab Archaeologists}, volume = {2}, number = {1}, pages = {86-103}, year = {2017}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2537-026X}, eissn = {2537-0278}, doi = {10.21608/jguaa2.2017.5202}, abstract = {(En) In ancient Egypt, it was known that dogs were considered as ones of several Canidae. Since predynastic period, dogs were the earliest animals to be known and pictured. The main point of this article is to reveal the difference in use between the dogs used in hunting and those seated under the chairs of their owners especially in three Theban private tombs( TT.Nr.21,20,154 ), where dogs were considered to be more than pets for their owners. Further we will try to answer the question: why dogs in many tombs were seated under the chairs of their owners? (Ar)    عرفت الكلاب  في مصر القديمة منذ عصر ما قبيل الأسرات كواحدة من فصيلة الكلبيات، ولذلك تعتبر الكلاب من أقدم الحيوانات التي صورت قديماً، وأحاول من خلال هذا البحث أظهار الفرق بين الكلاب التي تم استخدامها بغرض الصيد، وتلك الكالب المصورة قابعة أسفل مقاعد أصحابها وبالأخص من خلال دراسة ثالث مقابر الأفراد بطيبة وهى المقابر أرقام 12،12، 251 ،حيث أعتقد أن الكلاب المصورة داخل تلك  المقابر تعنى الكثير بالنسبة لأصحابها، كما سنحاول في تلك المقالة الاجابة عن لماذا صورت الكلاب فى عدد من المقابر أسفل مقاعد أصحابها.  }, keywords = {ancient Egypt,dogs,Canidae,Theban tombs,Tomb of User TT Nr. 21,The Tomb of Mentukhepeshef TT Nr. 20,the Tomb of Tati TT Nr. 154}, url = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_5202.html}, eprint = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_5202_af187975d6bdd6ea37d91be23ef197f3.pdf} } @article { author = {Rabhi, Merouane and Bellahreche, Hocine}, title = {THE ROCK ART OF THE SAHARAN ATLAS (ALGERIA): A SPATIAL ANALYSIS ESSAY}, journal = {Journal of the General Union of Arab Archaeologists}, volume = {2}, number = {1}, pages = {104-131}, year = {2017}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2537-026X}, eissn = {2537-0278}, doi = {10.21608/jguaa2.2017.4766}, abstract = {(En) Rock art represents one of the most important archaeological remains in the Algerian Saharan Atlas. The various classical attempts for its study and interpretation led to the proposal of a methodological framework based on the description and classification of this archaeological record in chronological stages. The spatial distribution of rock art in the landscape as well as the related geographical context required the application of new and innovative approaches such as spatial archaeology and Geographic Information Systems (GIS). The main goals of this paper are to illustrate the impact of the geographic, topographic and the environmental context on these cultural manifestations, as well as to propose behavioral hypotheses based on the analysis of their spatial distributions.  (ِِAr) يعتبر الفن الصخري من أهم المخلفات الأثرية التي تحظى بها منطقة الأطلس الصحراوي بالجزائر. وقد توصّلت الدراسات التقليدية إلى اقتراح منهجية قائمة على وصف ثمّ تصنيف النقوش والرسومات ووضعها في إطار کرونولوجي نسبي. إعتمادا على بيانات التوزيع الفضائي و السياق الجغرافي العام لعيّنة من محطات الفن الصخري بمنطقة الجلفة، حاولنا تطبيق مناهج علمية حديثة تعتمد على دمج مقاربات علم الآثار و علم الجغرافيا وتطبيقات نظم المعلومات الجغرافية. والهدف من هذه الدراسة هو محاولة فهم تأثيرات الإطار الجغرافي و الطبوغرافي و البيئة القديمة على الإنسان المنتج لهذا الفن الصخري، کما حاولنا اقتراح نموذج سلوکي اقتصادي واجتماعي مرتبط بهذه الظاهرة الثقافية وتوزيعها الجغرافي.}, keywords = {Algeria,Saharan Atlas,Rock Art,Spatial Archaeology,GIS}, url = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4766.html}, eprint = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4766_7f7b83cb7733facc7276d170103bb7a3.pdf} } @article { author = {Shehab, Naglaa}, title = {XKR (KHEKER) FRIEZE IN ANCIENT EGYPT}, journal = {Journal of the General Union of Arab Archaeologists}, volume = {2}, number = {1}, pages = {132-158}, year = {2017}, publisher = {General Union of Arab Archeologists & Federation of Arab University in Cooperation with The Egyptian Knowledge Bank (EKB).}, issn = {2537-026X}, eissn = {2537-0278}, doi = {10.21608/jguaa2.2017.4767}, abstract = {(En) A frieze is either a "frame / border" that involves a picture, structure, or "structure" that contains fragments and refers to a perception, imagination or idea. The Egyptian frieze is one of the most beautiful works of Egyptian civilization from the Early Dynastic Period until the end of the Late Period. The development of the imagination of the ancient Egyptian artist was inspired by his love of nature and his history and beliefs. He influenced the formation of different units, including the "friezes" in all fields of art, such as architecture or fine arts such as sculpture, engraving and drawing, or small arts such as jewelry and amulets. These models have reached far-reaching horizons of creativity and have influenced the arts of the ancient world. This research is concerned with  Xkr "Kheker" frieze as one of the most famous friezes in Ancient Egypt .The study deals with determining the source from which the ancient Egyptian derived this shape of the eaves, identifying its types and tracking its evolution through the historical ages and sheds light through artistic description and analysis on any technical or religious implications that the Kheker may reveal. ( Ar)  يمثل الإفريز إما  "الإطار/ الحدود" التى تنطوى على صورة أو الهيکل أو "البنية" التى تحوى أجزاء وتشير إلى تصور أو تخيل أو فکرة. ويعد الأفريز المصرى من أجمل ما خلفته لنا فنون الحضارة المصرية القديمة منذ بداية الأسرات وحتى نهاية التاريخ المصرى القديم. وکان لنمو خيال الفنان المصرى القديم مستلهما حبه للطبيعة ومتمسکا بتاريخه وعقائده أثر في تکوين وحدات مختلفة يتضمنها "الإفريز" فى جميع مجال الفن سواء العمارة أو الفنون التشکيلية کالنحت والنقش والرسم، أو الفنون الصغرى کالحلي والتمائم . وقد بلغت تلک النماذج آفاقاً بعيدة من الإبداع والقت إشراقاتها آثاراً على فنون العالم القديم ومن هذا المنطلق يتناول البحث دراسة "إفريز الخکر"  Xkr  وهو أحد أشهر الأفاريز فى مصر القديمة وتتناول الدراسة تحديد المصدر الذى استمد منه المصرى القديم هذا الشکل من الأفاريز، وتحديد أنواعه  وتتبع تطورها عبر العصور التاريخية، ثم القاء الضوء على ما يعسکه أفريز "الخکر" من نواحى فنية ودينية.}, keywords = {Kheker,Frieze,decorative designs,Architecture element,Reeds-Ornament}, url = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4767.html}, eprint = {https://jguaa2.journals.ekb.eg/article_4767_cba6ea63ae976f77154bac3d9acfa352.pdf} }